Ploile torențiale din sudul Moldovei au provocat un dezastru fără precedent, în urma căruia tronsonul feroviar care lega Galațiul de Bârlad a fost complet distrus. Inundațiile istorice din acest weekend au lăsat în urmă nu doar un peisaj dezolant, ci și pagube materiale imense și pierderi de vieți omenești. Tronsonul de cale ferată, folosit zilnic de navetiști și de transporturile feroviare, a fost grav afectat, iar reluarea circulației pe acest segment pare a fi o perspectivă îndepărtată.
Dimensiunea dezastrului
Fotografiile publicate pe rețelele sociale și transmise de reprezentanții Transferoviar Călători, operatorul privat al liniei, ilustrează o imagine sumbră: în multe locuri, calea ferată este suspendată în aer, după ce terenul de sub ea a fost pur și simplu erodat de apele furioase. Peste 60% din cei 109 kilometri ai liniei ferate care leagă Galațiul de Bârlad au fost complet distruși. Acest tronson, esențial pentru navetiști și locuitorii din zonă, era parcurs zilnic de nouă trenuri pe fiecare sens, fiind o rută vitală pentru transportul local.
Traseul Galați – Târgu Bujor – Bârlad, de aproximativ 2 ore și 40 de minute, includea 20 de opriri și era frecventat în special de navetiști. Însă, începând cu 14 septembrie, circulația a fost complet oprită, iar calea ferată este, în multe locuri, imposibil de utilizat din cauza surpărilor și alunecărilor de teren.
Impactul inundațiilor asupra comunităților locale
Inundațiile din județul Galați nu s-au oprit doar la distrugerea infrastructurii feroviare. Bilanțul victimelor a crescut la șase persoane, după ce un locuitor din Suhurlui, dispărut anterior, a fost confirmat decedat. Aproximativ 5.500 de locuințe au fost grav avariate, iar aproape 20.000 de persoane au fost afectate de furia naturii. Autoritățile și localnicii încearcă să își revină după aceste pierderi, însă reconstrucția va necesita timp și resurse considerabile.
Pagube materiale de ordinul milioanelor
Compania Transferoviar Călători a declarat că pagubele materiale se ridică la câteva milioane de euro. Deși linia fusese îmbunătățită de-a lungul timpului, cu lucrări care au crescut viteza maximă a trenurilor de la 50 km/h la 70 km/h, distrugerile provocate de inundații au anulat toate aceste eforturi. În 2010, când compania a preluat operarea secției, doar trei trenuri circulau pe fiecare sens, dar, prin investiții continue, frecvența trenurilor a crescut semnificativ în ultimii ani.
Pentru a restabili circulația feroviară, va fi nevoie de ample lucrări de refacere a terasamentului și a altor elemente structurale esențiale. Unele dintre cele mai afectate zone includ localitățile Târgu Bujor și Berești, precum și zona tunelului Tălăsmani. Cu toate acestea, există o mare incertitudine cu privire la alocarea fondurilor necesare pentru reconstrucția liniei, un aspect care depinde în mare măsură de deciziile autorităților centrale și locale.
Întrebări despre viitor
Deși CFR SA a menționat secția de cale ferată afectată în comunicatele sale oficiale, rămâne de văzut dacă fondurile necesare vor fi direcționate către repararea acestei linii neinteroperabile. În timp ce comunitățile din zona Galați-Bârlad sunt puternic afectate de oprirea transportului feroviar, presiunea pentru găsirea unor soluții rapide este în creștere.
Pe măsură ce autoritățile evaluează pagubele și explorează opțiuni pentru refacerea infrastructurii, mii de oameni așteaptă cu îngrijorare reluarea circulației și revenirea la o normalitate grav afectată de catastrofa naturală.