Un proiect de hotărâre cu implicații semnificative asupra viitorului educației superioare din România a fost avizat recent în Comisia de Dialog Social a Ministerului Educației. Este vorba despre organizarea și finanțarea Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU), un demers prevăzut în noua Lege a învățământului superior. Acest program inovator își propune să sprijine tinerii nu doar să înceapă studiile universitare, ci și să le finalizeze cu succes, promovând astfel un sistem educațional mai incluziv și mai performant.
Obiectivele Programului PNRAU
PNRAU urmărește reducerea semnificativă a abandonului universitar, care reprezintă o problemă majoră în România, cu impact asupra dezvoltării socio-economice a țării. Principalele măsuri incluse în acest program sunt:
- Sprijin pentru trecerea de la liceu la facultate, inclusiv pentru învățământul superior dual, oferind resurse și ghidaj pentru adaptarea la cerințele academice.
- Finanțarea Centrelor de consiliere și orientare în carieră, care vor juca un rol esențial în ghidarea studenților spre trasee educaționale și profesionale adecvate.
- Activități de consultații și remediale, integrate în norma cadrelor didactice, pentru a susține studenții în depășirea dificultăților academice.
- Programe „A doua șansă” pentru studenții care au abandonat studiile, oferindu-le posibilitatea de a se reînscrie și de a-și finaliza educația.
- Monitorizarea tranziției liceu-facultate, printr-un sistem dedicat care va identifica din timp riscul de abandon și va permite intervenții rapide.
Planuri personalizate pentru fiecare instituție de învățământ superior
Instituțiile de învățământ superior vor avea responsabilitatea de a dezvolta planuri de acțiune adaptate nevoilor și riscurilor specifice fiecărei categorii de studenți. Aceste planuri vor ține cont de particularitățile programelor de studii și ale comunităților academice, contribuind la un răspuns personalizat pentru prevenirea abandonului.
„Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar reprezintă un pilon central al reformei educaționale. Ne dorim să creăm un mediu academic în care fiecare student să aibă șansa de a-și valorifica potențialul și de a-și finaliza studiile, contribuind astfel la formarea unei generații bine pregătite profesional”, a declarat un reprezentant al Ministerului Educației.