Transportatorii au început protestul în Piața Victoriei din București, unde își vor continua acțiunea până la ora 16:00. La ora 8,30 erau circa 25 de tiruri și câteva furgonete, urmând ca, probabil, să mai apară și altele. Principala nemulțumire a transportatorilor este legată de reîncadrarea diurnei ca venit salarial și abuzul ANAF. Mai exact, după ce a reîncadrat diurna, Fiscul a început să emită decizii de impunere pe ultimii 5 ani, lucru anormal.
UPDATE: În acest moment în Piața Victoriei sunt circa 100 de mașini, majoritate tiruri.
Autoritatile au încercat marți seara să dinamiteze protestul transportatorilor. Pentru că UNTRR a rămas ferm cu câteva zile înainte, după o întâlnire cu reprezentanții Ministerului Finantelor, aceștia au chemat la discutii alte două organizații care anunțau că vor protesta alături de ei: COTAR și APTE 2002. Marți seara, Dan Vîlceanu a reușit să convingă cele două organizații să nu mai participe la protest, ba chiar a dat un comunicat cu marea reușită în acest sens: că nu se poate rezolva situația prin Ministerul Finanțelor. Li s-ar fi menționat PNRR și faptul că se poate doar prin Parlament. Ei bine, la protest, din cauza situației epidemiologice, au voie doar 100 de mașini în Piața Victoriei. Cum până aseară erau deja tranșate lucrurile cu privire la protest, retragerea celor două organizații înseamnă mai puține mașini în piață. Dacă se știa din timp de retragerea acestora, UNTRR ar fi pregătit mai multe mașini care să acopere acel nivel de 100. Pe unul dintre grupurile de Whatsapp ale transportatorilor s-a vorbit de trădare și de faptul că nu au dat protestului nicio șansă.
Desi situația este cunoscută la nivelul autorităților, se știe că nu este în regulă ce se întâmplă, dar până la această oră nu a apărut de la Guvern niciun proiect de OUG care să îndrepte situația. Motivul invocat ar fi, conform unor surse oficiale, că o amnistie nu poate fi dată deoarece s-ar încălca PNRR.
În schimb, câțiva liberali au făcut un proiect de lege, deci recunosc că nu e normal ce se întâmplă, dar procesul legislativ prin Parlament este unul greoi: s-ar putea închide multe firme până să fie adoptată.
De asemenea, Guvernul a urma să dea aviz negativ proiectului, pentru că altfel ar încălca PNRR, conform acelorași surse.
Conform transportatorilor, a existat o întâlnire cu Florin Cîțu și șefa ANAF, Mirela Călugăreanu (în 2020) care doar au ascultat situația și au dat de înțeles că vor veni cu clarificări. De atunci, transportatorii au trimis câteva zeci de solicitări.
Alte nemulțumiri ale transportatorilor sunt: criza de pe piața RCA și carantinarea șoferilor profesioniști.
Poziția Camerei Consultanților Fiscali este una dură: Acțiunile de control fiscal – abuzive/ Autoritățile implicate sunt lipsite de transparență și confuze
Camera Consultanților Fiscali a transmis o scrisoare către Dan Vîlceanu, ministrul Finanțelor, și Camera Deputaților în speranța rezolvării problemei despre care și HotNews.ro a scris în ultima perioadă. Documentul este semnat de Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali.
„Apreciem abuzive acțiunile de control fiscal derulate la societăți importante din România prestatoare de servicii de transport internațional de bunuri, în care s-a apreciat că acești angajați nu ar avea dreptul să primească indemnizații parțial neimpozabile întrucât ei nu își schimbă temporar locul muncii, neavând un loc fix de activitate, în condițiile în care art. 9 din Legea 16/2017 precizează în mod expres ca aceștia beneficiază de indemnizația de delegare prevăzută de art. 44 alin. 2 din Codul muncii”, spune Camera Consultanților Fiscali.
Conform Uniunii Transportatorilor din România, chiar și în cadrul controalelor derulate în ultimul an sumele acordate au fost reclasificate drept venituri de natură salarială, subiect al impozitul pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii indiferent de suma zilnică acordată (nu s-a considerat aplicabil plafonul neimpozabil).
• Înțelegem totodată că operatorilor economici controlați li s-au impus sarcini fiscale suplimentare de până la nivelul cifrei de afaceri anuale (materialitatea sumelor s-a datorat faptului că perioada controlată a fost de până la 5 ani)
Autoritățile implicate sunt lipsite de transparență și confuze, conform documentului.
Astfel, spune CCF, deși în cadrul acțiunilor de control fiscal se fac reîncadrări ale indemnizațiilor, interpretând speculativ și abuziv tocmai legislația muncii, asupra căreia în documente oficiale afirmă că nu ar avea dreptul să se exprime, autoritățile fiscale nu își asumă în mod public o opinie și nu trasează un set de instrucțiuni, ghiduri, principii de bune practici pe care angajatorii români să le poată avea în vedere la stabilirea tratamentului fiscal al indemnizațiilor acordate.
• Starea de incertitudine, lipsa de transparență și confuzie în rândul autorităților implicate se menține și este dovedită de ineficacitatea dialogului acestor autorități cu transportatorii organizat în cadrul grupului de lucru comun constituit în acest an, de corespondența formală cu aceste instituții precum și de acțiunile de control cu abordări neunitare la nivel național organizate de ANAF cu această tematică.
sursa: economie.hotnews.ro